روانشناسی

شخصیت شناسی چیست؟

  • 07 فروردین 1403
  • 0 نظر
Blog Image

آلن (Allen)، گرینلیز (Greenlees) و جونز (Jones) در سال ۲۰۱۱ مقاله‌ای را منتشر کردند و در آن توضیح دادند که شخصیت انسان، مجموعه‌ای از ویژگی‌های روانی است که بر تفکر، رفتار و احساسات پایدار او تأثیر می‌گذارند. این موضوع تا حد زیادی به پاسخ سؤالاتی همچون «ما چه کسی هستیم؟» و «دیگران چگونه ما را می‌بینند؟» اشاره دارد.

لارسن (Larsen)، باس (Buss)، ویسمایر (Wismeijer) و سونگ (Song) نیز در سال ۲۰۱۷ اعلام کردند ویژگی‌های شخصیتی انسان او را معرفی و در عین حال تفاوت وی را با دیگران مشخص می‌کند. از سوی دیگر، نابی (Nabi) و همکارانش در سال ۲۰۰۵ متوجه شدند که این ویژگی‌های شخصیتی در انسان تداوم دارند اما هر ویژگی و رفتار شخصیتی همواره به اندازه‌ی ثابتی در انسان فعال نیست. به عنوان مثال، پرخاشگری ممکن است هنگام دفاع از خود در برابر رفتارهای ناخوشایند دیگران مناسب باشد اما برای تحویل دادن کتاب به کتابخانه هرگز مناسب نیست.

لارسن و همکارانش معتقد بودند که ویژگی‌های شخصیتی نمی‌توانند جدای از آن چیزی باشند که انسان در ذاتش است. به عبارت دیگر، این ویژگی‌ها بر نحوه‌ی رفتار، نگرش فرد نسبت به خود، احساسات و تعامل انسان با دیگران تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این، نحوه نگرش انسان به زندگی و اهدافی که دنبال می‌کند نیز از ویژگی‌های شخصیتی او سرچشمه می‌گیرد.

شخصیت شناسی در سال ۱۹۳۰ توسط روانشناس آمریکایی، هنری مورای (Henry Murray) مطرح شد. شخصیت شناسی، تحلیل شخصیت از دیدگاه کل‌نگرانه است؛ رویکردی فردنگر به شخصیت انسان که واسطه‌ای بین نیازهای بنیادین فرد و خواسته‌های محیط از اوست. هدف شخصیت شناسی این است که نشان دهد افراد چگونه بر اساس فاکتورهای روان‌شناختی با یکدیگر متفاوت هستند.

نظریه‌های شخصیت شناسی جامع چالش‌های متعددی دارند. یک تئوری جامع شخصیت شناسی باید تا حدودی قابلیت توضیح این را داشته باشد که هر انسانی چگونه است و به شناخت شخصیت افراد مختلف کمک کند. در ادامه می‌گوییم طبق عقیده‌ی کلوکهون (Kluckhohn) و مورای (Murray)، مواردی که در یک تئوری شخصیت شناسی جامع شامل می‌شود، چیست. این موارد عبارت‌اند از:

  • همه‌ی ما ظرفیت برخورداری از احساس عشق و همچنین نیاز به همراهی از جانب دیگران را داریم. این ویژگی‌ها به عنوان کلیات یا بخشی از ذات انسان شناخته می‌شوند؛
  • هر یک از افراد ممکن است در نیاز خود نسبت به احساس تعلق به دیگری متفاوت باشند. این ویژگی‌ها جزو تفاوت‌های فردی انسان‌ها شناخته می‌شوند؛
  • انسان‌ها در نحوه بیان احساسات خود منحصربه‌فرد هستند. این ویژگی‌ها جزو رفتارهای شخصیتی منحصربه‌فرد هر انسان شناخته می‌شوند.

هم‌زمان با اینکه درمانگران با مراجعه‌کنندگان خود کار می‌کنند، مرور کردن المان‌های تئوری شخصیت شناسی برای پی بردن به رفتارهای شخصیتی و شناخت شخصیت آن‌ها می‌تواند مفید باشد. درک این موضوع که هر فرد دارای اختلالی در بسیاری از خصوصیات خود با انسان‌های دیگر مشترک است و در عین حال برخی از ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فرد و خاص دارد، در هنگام سختی‌ها ممکن است باعث آرامش فرد و تشویق وی به تلاش بیشتر در راستای رشد او شود.

Author Images
دکتر رامین افشاری

روانپزشک و روان درمانگر

اشتراک گذاری در:

امتیاز :

میانگین امتیاز 0.0 بر اساس 0 نظر

0.0
(0 نظر)
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0

نظرات

تا کنون نظری ثبت نشده است، اولین نظر را شما ثبت کنید!

نظر شما چیست؟

امتیاز شما

پر بازدید ها

Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)
  • 23 خرداد 1403
رواندرمانی چیست؟
  • 12 خرداد 1403
اوتیسم چیست؟
  • 16 خرداد 1403

دسته‌بندی‌ها

مشاوره و روان درمانی با ارائه خدمات تخصصی

در محیطی گرم و صمیمی روان شناسان و درمان گران کلینیک در خدمت شما عزیزان می باشد.

رزرو نوبت

تست های روانشناسی را بصورت آنلاین انجام دهید ، همراه با تحلیل تست

همین الان شروع کن
  • shape
  • shape
  • shape
  • shape
.