روانشناسی

تعارض زوجین

  • 19 اردیبهشت 1403
  • 0 نظر
Blog Image

برگرفته از مقاله Conflict in marriage: Implications for working with couples


Frank D Fincham, Steven RH Beach

Annual review of psychology 50 (1), 47-77, 1999



تعارض زوجین یک اتفاق رایج در روابط عاشقانه است. 

زمانی ایجاد می شود که دو نفر در یک رابطه نظرات، خواسته ها یا نیازهای متفاوتی داشته باشند که منجر به اختلاف نظر و تنش بین آنها می شود. تعارض می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله مسائل ارتباطی، تفاوت در ارزش ها یا انتظارات، مسائل مالی، مشکلات صمیمیت یا عوامل استرس زا خارجی ایجاد شود. حل تعارضات به شیوه ای سالم و سازنده برای رفاه کلی و طول عمر یک رابطه بسیار مهم است. در اینجا چند راهبرد کلی وجود دارد که می تواند به زوج ها کمک کند تا در تعارضات غلبه کنند: 

1. ارتباط موثر: ارتباط شفاف و باز برای حل تعارض حیاتی است. هر دو شریک باید فعالانه به یکدیگر گوش دهند، افکار و احساسات خود را صادقانه بیان کنند و تلاش کنند تا دیدگاه های یکدیگر را درک کنند.

⁠2. احترام و همدلی: با شریک زندگی خود حتی در هنگام اختلاف نظر با احترام و همدلی رفتار کنید. سعی کنید خود را جای آنها بگذارید و دیدگاه آنها را درک کنید. از حمله یا انتقاد از شریک زندگی خود بپرهیزید و در عوض بر بیان احساسات و نیازهای خود تمرکز کنید. 

3. زمینه های مشترک را بیابید: به دنبال زمینه های توافق و زمینه های مشترک باشید که در آن می توانید راه حل یا مصالحه ایجاد کنید. به جای اینکه درگیر برنده شدن یا درست بودن باشید، روی اهداف مشترک و تصویر بزرگتر از رابطه تمرکز کنید. 

⁠4. به دنبال سازش باشید: در بسیاری از موارد، یافتن حد وسط از طریق سازش ضروری است. هر دو شریک ممکن است نیاز به دادن امتیازاتی داشته باشند و راه حل هایی بیابند که تا حدودی نیازهای یکدیگر را برآورده کند.

5. در صورت نیاز استراحت کنید: اگر احساسات زیاد شد یا تعارض خیلی شدید شد، استراحت کوتاه برای آرام شدن و جمع آوری افکارتان می تواند مفید باشد. با این حال، مهم است که به شریک زندگی خود بگویید که در حال استراحت هستید و بعداً به بحث باز خواهید گشت.

⁠6. در صورت لزوم به دنبال کمک حرفه ای باشید: اگر تعارض ها ادامه یافت و حل آنها به تنهایی برای شما دشوار است، کمک گرفتن از یک زوج درمانگر یا مشاور روابط می تواند مفید باشد. آنها می توانند راهنمایی کنند، مهارت های ارتباطی موثر را آموزش دهند و به شما در حل مسائل پیچیده کمک کنند.

  • به یاد داشته باشید که تعارضات بخشی طبیعی از هر رابطه هستند و نحوه برخورد شما با آنها مهم است. با برخورد با تعارضات با احترام، همدلی و تمایل به یافتن زمینه های مشترک، زوج ها می توانند پیوند خود را تقویت کنند و به سمت یک رابطه سالم تر و رضایت بخش تر تلاش کنند.
Author Images
محمد زنگنه

روانشناس

اشتراک گذاری در:

امتیاز :

میانگین امتیاز 0.0 بر اساس 0 نظر

0.0
(0 نظر)
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0

نظرات

تا کنون نظری ثبت نشده است، اولین نظر را شما ثبت کنید!

نظر شما چیست؟

امتیاز شما

پر بازدید ها

Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)
  • 23 خرداد 1403
رواندرمانی چیست؟
  • 12 خرداد 1403
اوتیسم چیست؟
  • 16 خرداد 1403

دسته‌بندی‌ها

مشاوره و روان درمانی با ارائه خدمات تخصصی

در محیطی گرم و صمیمی روان شناسان و درمان گران کلینیک در خدمت شما عزیزان می باشد.

رزرو نوبت

تست های روانشناسی را بصورت آنلاین انجام دهید ، همراه با تحلیل تست

همین الان شروع کن
  • shape
  • shape
  • shape
  • shape
.