روانشناسی

اوتیسم چیست؟

  • 16 خرداد 1403
  • 0 نظر
Blog Image

اين اختلال در بيماران اوتيستيك باعث مي‌شود كه مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمينه رفتارهاي اجتماعي و مهارت‌هاي ارتباطي به‌درستي عمل كند و مزاحم او براي يادگيري چگونگي ارتباط و تعامل با ديگران به‌طور اجتماعي مي‌شود. كودكان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمينه ارتباط كلامي و غيركلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتارهاي اجتماعي، فعاليت‌هاي سرگرم‌كننده و بازي داراي مشكل مي‌باشند.درسال2013درDSM-5همه اختلالات طیف اوتيسم در زیر چتر ASD یا اختلالات طیف اوتیسم قرار گرفتند. اکنون دیگر در اختلال طیف اوتيسم به جای انواع اوتیسم 3سطح وجود دارد که در آن‌ها رشد مهارت‌هاي اجتماعي،ارتباطات و منابع و ذخاير رفتاري دچار تاخير و انحراف گردیده است. كودكان درگیر با اختلال طیف اوتيسم اغلب تمايلات شديد و ويژه‌اي به مجموعه‌اي از رفتارها نشان مي‌دهند، مقاومت در برابر تغیير ٰ رفتار های تکراری و کلیشه ای و نقص در ارتباط چشمی دارند و پاسخ‌هاي مناسبي به محركات محيطي نمي‌دهند. اين اختلالات تاثيرهاي متعدد و بيشماري بر روند رشد مي‌گذارند. هرچه این اختلال زود تشخیص داده شود و فرد مبتلا زودتر وارد چرخه‌های درمان گردد، زودتر می‌توان زندگی او را تغییر داد.علت اختلال اوتیسم را در چه چیزی جستجو کنیم؟ژنتیک یا محیط؟با بررسی های بیشتر پژوهشگران و موسساتی مانند اوتیسم اسپیک و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا مشخص گردید که بایستی به محیط و علل زیست محیطی توجه بیشتری نمود.تاکنون نقایصی در ژنهای برخی افراد داری اوتیسم مشخص گردیده است و درکنار ان نیز بررسی می گردد که چه چیزی می تواند منجر به این تغییرات و دگرگونی های ژنتیک گردد و مشخص شده است تاثیر الاینده های زیست محیطی و تخریبی که در محیط زندگی انسان به وجود امده نقش بسزایی در ان ایفا می کند.اکنون دیگر عنوان می گردد که در حدود 62 درصد علل زیست محیطی و ترکیب آن با عوامل ژنتیک می تواند منجر به اوتیسم گردد.اما باز هم نمی توان با قاطعیت عنوان نمود که چه چیزی عامل اختلال اوتیسم است.


فاکتورهای خطر آفرین اوتیسم

1-جنس:پسران تقریبا چهار برابربیشتر مبتلا به اوتیسم هستند

.2-زایمان زودرس متولد شده پیش از 26 هفتگی البته با وزن کم

3-تاریخچه خانوادگی

4-کودکانی که دارای شرایط پزشکی خاص هستند به احتمال بیشتری در معرض خطر اوتیسم هستند (سندرم رت سندرم ایکس شکننده و...)

5-سن والدین

6-شرایط بارداری تشخیص اوتیسم

تشخیص قطعی در سن 2 سالگی توسط یک متخصص آشنا به غربال و تشخیص اوتیسم اتفاق می افتد.هیچ ازمایش پزشکی مانند ازمایش خون و یا تصویربرداری و…برای تشخیص اختلال اوتیسم وجود ندارد.


ارزیابی جامع تشخیص اوتیسم


این بررسی شامل ارزیابی دقیق کودک و مصاحبه با والدین است و میتواند شامل ارزیابی شنوایی،بینایی،حسی،و حتی ازمایشات ژنتیک گردد.در این مرحله میتوان از تست های استاندارد تشخیص اوتیسم شامل ADI-R و ADOS-Gو گارس(GARS) استفاده نمود.


دکتر سهیلا ضرغامی

Author Images
سهیلا ضرغامی

روان درمانگر

اشتراک گذاری در:

امتیاز :

میانگین امتیاز 0.0 بر اساس 0 نظر

0.0
(0 نظر)
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0

نظرات

تا کنون نظری ثبت نشده است، اولین نظر را شما ثبت کنید!

نظر شما چیست؟

امتیاز شما

پر بازدید ها

Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)
  • 23 خرداد 1403
رواندرمانی چیست؟
  • 12 خرداد 1403
اوتیسم چیست؟
  • 16 خرداد 1403

دسته‌بندی‌ها

مشاوره و روان درمانی با ارائه خدمات تخصصی

در محیطی گرم و صمیمی روان شناسان و درمان گران کلینیک در خدمت شما عزیزان می باشد.

رزرو نوبت

تست های روانشناسی را بصورت آنلاین انجام دهید ، همراه با تحلیل تست

همین الان شروع کن
  • shape
  • shape
  • shape
  • shape
.